Powered by Blogger.

Wednesday, July 27, 2005

Renungan Bicara: Studi bahasa Arab dan Praktikal


Dalam sistem pengajaran bahasa Arab di Malaysia di sekolah-sekolah rendah dan menengah (agama atau biasa), ada cara tersendiri untuk pelajar-pelajarnya. Biasanya di peringkat pengajian pondok, pelajar diminta untuk menghafaz matan ilmu nahu sebagai asas kelayakan untuk meneruskan pengajian. Walau bagaimanapun, baru-baru ini, Sis Hafizah membentangkan kaedah studi bahasa Arab mengikut metod Yahudi (walaupun ia juga digunakan oleh sebahagian guru Islam di Mesir). Ia mempunyai sedikit perbezaan dan amat perlu diperhati oleh guru-guru pengajar subjek yang dianggap sukar ini.Secara amnya, perbezaan tersebut:

1) Drilling - banyak latihan yang diberikan. Tidak perlu menunggu hingga habis sesuatu tajuk, ada latihan yang diberi. Orientasi latihan dan latih tubi ini sesuai dengan roh pertanyaan Rasul kepada Muaz b Jabal ketika ingin dihantar ke Yaman: 'Apakah yang akan digunakan sebagai rujukan ketika memerintah? Kalau tiada pada Quran? Kalau tiada pada Hadis?' Walaupun Rasul boleh sahaja menyatakan satu hala berkaitan dengan cara menjalankan pentadbiran, tetapi latih tubi bertujuan untuk mengakar-umbikan pemahaman yang ada.

2) Practical - menggunakan al-Quran sebagai rujukan di mana pelajar akan diarahkan untuk memerhati dan melihat contoh struktur berkaitan tajuk yang diajarkan. Dengan kaedah ini, pelajar akan nampak 'real life' berbanding kefahaman yang masih terawang-awang. Pelajar juga diajar mengguna kamus - sesuatu yang amat jarang ditunjukkan oleh kebanyakan guru.

3) Wazan - metod pengajaran wazan ditekankan. Satu jadual akan diberi. Dengan memahami konsep makna sesuatu wazan, ia akan memudahkan pelajar untuk mengembangkan sesuatu perkataan. Ini menyebabkan pelajar lebih yakin dan menganggap Bahasa Arab tidak sukar. Mengapa? Dengan satu jizr sahaja, ia akan menerbitkan banyak perkataan yang boleh digunakan ketika membuat latihan (drill) dan membaca.

4) Hans Wehr - bila dinyatakan praktikal, pelajar akan diajar menggunakan Kamus Hans Wehr. Kamus ini mempunyai banyak kelebihan. Salah satunya kerana ia disusun mengikut jizr atau kata akar. Selain itu, ia akan memberi nombor wazan yang memudahkan bagi pembaca memahami maksud perkataan yang dilihat dalam kamus tersebut. Ia juga memberi hurf yang berkaitan dengan perkataan tersebut - sehinggakan pembaca tahu apakah hurf yang sesuai digunakan bagi perkataan tersebut ketika membina ayat.

5) Setiap vocab yang diajar akan diterangkan maksud dan praktikalnya dengan membina ayat ringkas. Ini adalah ciri latih tibu atau drill sebagaimana dinyatakan dalam poin no 1.

6) Al-Quran menjadi rujukan bagi mengenalpasti struktur dan memahami maksud serta konteks sesuatu perkataan.

Selain daripada itu, kelas yang dianjurkan mempunyai ciri-ciri berikut (amat sesuai ciri ini dilaksanakan bagi kelas bahasa):

1) Tiada silibus diberi pada peringkat awal kerana pelajar akan maju dalam bahasa ini bergantung kepada pencapaian semasa yang akan dimaksimumkan.

2) Kelas yang dipilih bergantung kepada jadual yang dipersetujui antara guru dan anak murid

3) Jumlah pelajar dalam kelas yang kecil

4) Silibus akan dinaikkan bergantung kepada kefahaman pelajar dalam latih tubi yang dijalankan.

5) Kaedah hafalan untuk fiil mudhori' dan madhi diletakkan dalam jadual yang mempunyau cara menghafaz senang - mengaplikasikan ilmu berkaitan ciri minda atau otak.

6) Tidak perlu hafaz matan - terus kepada pemahaman aspek nahu dan praktikal.

7) Bersifat open-ended - di mana pelajar diberi peluang seluas-luasnya untuk mendalami sendiri bahasa ini dalam kehidupan seharian dengan guidance serba sedikit dari guru yang mengajar.

Begitulah serba sedikit ciri yang dirasakan amat menarik dan berkesan dalam aspek pengajaran bahasa Arab. Pengalaman saya belajar di salah sebuah pusat bahasa di Mesir juga menunjukkan ciri begini dalam pengajaran guru berbangsa Arab tersebut. Kesannya jauh lebih bermakna berbanding pengalaman saya mendalami bahasa Arab mnggunakan kaedah lain.

KERSANI.com

0 comments on "Renungan Bicara: Studi bahasa Arab dan Praktikal"

Post a Comment

 

:: JaLan KehiDupaN :: Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez