Powered by Blogger.

Wednesday, August 31, 2005

Ikhwan

0 comments
Ikhwan (pria) sejati bukan dilihat dari bahunya yang kekar
Tapi dari kasih sayangnya pada orang disekitarnya

Ikhwan sejati bukan dilihat dari suaranya yang lantang
Tapi dari kelembutannya mengatakan kebenaran

Ikhwan sejati bukan dilihat dari jumlah sahabat disekitarnya
Tapi dari sikap bersahabatnya pada orang disekitarnya

Ikhwan sejati bukan dilihat dari bagaimana ia dihormati di tempat kerjanya
Tapi bagaimana ia dihormati di dalam rumah

Ikhwan sejati bukan dilihat dari kerasnya pukulan
Tetapi dari sikap bijaksananya memahami persoalan

Ikhwan sejati bukan dilihat dari dadanya yang bidang
Tapi dari hati yang ada dibalik itu

Ikhwan sejati bukan dilihat dari banyaknya akhwat (wanita) yang memujanya
Tetapi dari komitmennya terhadap akhwat yang dicintainya

Ikhwan sejati bukan dilihat dari jumlah barbel yang dibebankan
Tetapi dari tabahnya ia menghadapi lika-liku kehidupan

Ikhwan sejati bukan dilihat dari kerasnya ia membaca Al Qur'an
Tetapi dari konsistennya ia menjalankan apa yang ia baca

Dan MUHAMMAD RASULULLAH S.A.W adalah IKHWAN SEJATI
Teladan bagi siapa saja yang ingin menjadi ikhwan sejati

Monday, August 29, 2005

KPLI-JQAF....impian atau khayalan

0 comments
Dalam perjalanan balik dari my university 2 tempat keje.. aku dpt sms dari seorg kenalan-aku dapt kpli! erm..terkejut beruk pun ada gak! ye ke aku dapat? alhmdlh. syukur atas segala yang Allah aturkan. Tapi apa yang aku rasakan sebenarY ek?

Petang ni aku dapat pertanyaan dari seorag ukhti (sesama belajat kat U dulu) "Dah dapat klpi ni..Apa yang enti rasa?" mmg aku x nafikan yg dia tau byk pkembangan aku kat sini. jzkk ya ukhti!! Moga ukhti berjaya dalam interview kpli nanti..ameen. Dan aku sendiri?? Aku hanya mampu berdoa yang Allah letakkan aku di tempat yang terbaik. Mak ngan ayah begitu xcited bila dapat tau aku layak 4 2nd test ni. Ayah kata "kalau dah dipanggil 4 kali kedua ni..ada harapan dapat!" BESARNYA harapan mak ngan ayah. WAJAR ke aku abaikan perkara ni? begitu gak ngan teman yang sentiasa bersama saat suka duka aku. Dia kata dia lebih suka if aku dapat aku p tp dia still ok lg if aku nak stay kat sini. terima kasih wahai teman kerana sudi memahami keadaan aku kat sini..terima kasih kerana sudi memahami jiwa aku..

Kdg2 aku terfikir mampu ke aku memenuhi semua kehendak orang lain? mampu ke aku penuhi impian orang lain? mampu ke aku merealisasikan hajat orang lain? bagaimana ngan impian n hajat aku? sapa yang nak bantu merealisasikannya? Q ni seringkali bermain2 kat fikiran aku... :?

Ya Allah letakkan aku di tempat yang terbaik..gandingkan daku dengan hambaMu yang mampu membawaku menuju kepadaMu..Izinkan kami tergolong dalam golongan yang "sedikit" ameen...

Andai Nikmat Itu Ku Kecapi

0 comments
Alhamdulillah...alhamdulillah..alhamdulillah!! Andai nikmat itu ke kecapi hanya Dia yang mengetahui betapa indahnya kurasakan saat itu. Andai nikmat itu mampu ke rasai, hanya Dia yang Maha Mengerti.

Seringkali ku impikan agar nikmat itu mampu ku hayati, nikmat itu mampu ke selami. Seorang teman pernah menasihati "terlalu byk nikmat yg Allah kurniakan dan kadangkala kita tak sedar itu adalah nikmat yang sebenarnya yang patut kita nikmati, kita syukuri dan kita hayati. -kata2 ni aku dapat masa aku down sgt2 :P Alhamdulillah..jzkk ya ukhti habeebah kareemah. Teman yang mengenalkan aku ttg makna ukhuwah :)

Ya Allah..bantulah daku agar mampu menjaga harta yang kau pinjamkan kepada ku buat seketika..di dunia ini. Bantulah daku agarku mampu membawa ia sentiasa dalam keadaan saleem. Berilah daku kekuatan agar ku mampu memelihara ia sepanjang kehidupan ku di dunia ini. Izinkan daku berganding dengan hambaMu yang mampu menjaga ia agar sentiasa dalam keadaan terbaik sepanjang menuju kepadaMu. :??

Ya Rabbi, Ya Ilahi...berikan daku secebis kekuatan untuk ku thabat dan istiqamah dlm mensucikan ia!! Ameen...

Sunday, August 28, 2005

Surprise!!!!

0 comments
Bangun je dari tidur..aku teringat kembali kata2 bos mlm tadi. DON'T WORRY ABOUT IT. indahnya akhlak umatmu ya Rasulullah, mulianya peribadi...Ya Allah, pastinya akhlak kekasihMu Muhammad Rasulullah lebih indah dari itu! Dari 'Aisyah Ummu ul-Mukminin "akhlak Rasulullah seperti al-Quran" Ya Allah..betapa indahnya peribadi Rasul junjungan mulia.

Pagi tadi dpt msg dari adik pogram "1st time tengok bos nangis lepas akad!!" huhuhu sebak dengar citer dari jauh.. kami hanya mampu mendoakan kesejahteraan bos n moga dia sentiasa diberkati. ameen

Berbalik pada citer tadi. Bos sentiasa tenang menerima apa jua yang Allah berikan kepadanya. Pastinya Rasulullah s.a.w. lebih tenang dari itu! Mula2 dia dikhabarkan "...." terjatuh! dia jawab "xpe". 2nd time aku pula khabarkan "..." n "..." hilang maybe tercicir di perjalanan! dia jawab "xpe" 3rd time aku bgtau yang sesuatu lagi berlaku kat "..." tu. Last2 bos telefon sbb dia cari "..." aku tergamam n x tau nak jawab apa!! sungguh aku hilang kata2. Bos kata "kalau terjatuh xpe, still ada guarantee lagi" aku jawab "x". Bos kata kalau hilang atau terjatuh atau tercicir pun xpe...so, apa yang berlaku? "aku jawab "ya". Dengan tenangnya bosjawab "ok, xpe...DON'T WORRY ABOUT IT" Ya Allah..masa tu hanya Allah je yang tau apa yang aku rasa.. huhuhu

Bos bagi msg-kita bekerja kerana Allah bukan kerana duit. Kita bekerja bersama2 n dapat hasil sama2. kalau kita susah, kita susah sama2 n senang sama2. aku n kawan jadi x tentu arah masa tu. kami terus bls msg n minta maaf sgt2. Bos rply "xperlu minta maaf sbb dari awl lagi dah dimaafkan..." huhuhu :((

Ya Allah...thabbit quluubana wa aqdaamana 'ala deenik wa too'atik. thabbit fi sabiilillah... ameen ya Rabbal 'aalamiin

Friday, August 26, 2005

Kesedaran Yang Sedar

0 comments
Hari ini aku dikejutkan lagi dengan "apa yg telah terjadi"... Semalam aku rasa diri ni seperti tak terurus. pegang hp, hp jatuh...pegang battery, battery terjatuh, pegang housing hp, housing hp terjatuh.. semalam aku betul2 kalut n rasa mcm tak berada di alam yang nyata. aku sedar apa yg aku buat tapi tak mampu nak berfikir. rasa seolah2 fikiran ni melayang2 je.

Sampai je kat sini, aku bergegas ke pekan untuk selesaikan masalah yg aku hadapi. aku dah buka kereta mggunakan remote tp still buka pintu mgunakan kunci... aku dah masukkan gear untuk gerakkan kenderaan tapi aku still lakukan buat kali yg kedua.. ermm :/

hari ni aku ke pekan lagi untuk "menampung" masalah semalam. aku memandu...kereta berada di sebelah kanan jalan!!! aku rasa sedar apa yg aku lakukan sehingga kawan disebelah menegur "mana jalan ni?" argh... alhmdlh..masa tu kereta dari arah lawan,berhenti kerana lampu merah.. APA YG BERLAKU NI??? :( dlm kereta,aku putarkan keset "the zikr" Semunya buat aku berfikir kembali... "Sedih pilu hanya Engkau yang tahu..."

"selepas kesusahan ada kemudahan...." Allah nukilkan di dalam al-Quran "fainna ma'al 'usri yusraa# inna ma'al 'usri yusraa"

Thursday, August 25, 2005

brg yg hilang

0 comments
kdg2 kita x perasan apa yg kita buat merupakan satu kesilapan. kdg2 Allah uji 4 lihat sejauh mana kita mampu melihat dimensi yg lebih tinggi.

adakah benar sblm dtg sesuatu kita diberi "hint" terlebih dahulu?

mula2 satu hilang..pastu dua hilang..skrg semua hilang!!! :((

Ya Allah andai ini suratanY, berilah hambaMu ini kekuatan 4 teruskan kehidupan yg penuh mencabar ini.. Gantikanlah ia dgn yg lebih baik...ameen

Monday, August 08, 2005

Amanah

1 comments
Bagaimana manusia mengurus amanah diri? terlalu byk amanah dipertanggungjawabkan dibahu semenjak kecil..mak pesan blaja rajin2, ayah kata bukan susah nak susah & bukan senang nak senang..pilihan ditangan sendiri..kakak pesan jgn nakal2 kat sekolah, abang kata jadi pelajar yg baik ermm..byknya amanah!!dan adakalanya setiap hari amanah yg baru menjelma. kdg kita x sedar itu adalah amanah. TAKUT kan? amanah akan dipertanggungjawabkan dihadapan Allah kelak..di hari akhirat. Wahai diri..hitunglah amanah diri.

Teringat amanah Allah, teringat novel yg dipinjam dari seorg kawan belum dipulangkan (tlpeas duedate), teringat kerja yg telah diamanahkan belum diselesaikan, teringat janji kepada seorg teman, teringat janji kpd diri sendiri, teringat amanah yg terpikul dibahu kini...adakah terlintas difikiran ia sbg bebanan?

Jika dihitung dengan jari berapa byk lagi amanah yg akan terabai? berapa byk lagikah amanah yg akan digalas? berapa byk lagikah amanah yg menanti dihadapan? berapa byk lagikah amanah yg sengaja ditempah? AMANAH!!!! Setiap hari kita sentiasa diulit dgn amanah..samada kita mampu menunaikannya atau sebaliknya...atau samada ia terlaksanakan dgn sebaiknya atau sebaliknya. Ya Allah berilah kekuatan agarku dpt melaksanakan amanah sebaik mungkin! ameen ya rabbal 'alamiin.

kdg2 kita leka dgn dunia yg kita cipta sendiri..kdg2 kita alpa dgn suasana yg mempengaruhi..kdg2 kita cuba untuk penuhi kehendak diri..kdg2 kita tlepas pandang kemampuan diri.. Namun walau apa jua alasan yg diberi...adakah kita tlepas dari pandangan Ilahi?

Tuesday, August 02, 2005

Seorang Gadis Itu

0 comments
dari blog k.iena... panjang sebenarnya tapi ambil yg ni je... :))
p/s: xpe ek k.iena??? :)

4 kwn yg sama2 meningkat dewasa....

seorang gadis itu ...

perlu ada yang membela,
agar ia terdidik jiwa,
agar ia terpelihara ...

dengan kenal Rabbnya,
dengan cinta Rasulnya ...

dengan yakin Deennya,
dengan teguh áqidahnya,
dengan utuh cinta yang terutama,
Allah jua RasulNya,
dalam ketaatan penuh setia .
pemelihara maruah dirinya,
agama, keluarga & ummahnya ...

seorang gadis itu ...

melenturnya perlu kasih sayang,
membentuknya perlu kebijaksanaan,
kesabaran dan kemaafan,
keyakinan & penghargaan,
tanpa jemu & tanpa bosan,
memimpin tangan, menunjuk jalan ...

seorang gadis itu ...

yang hidup di alaf ini,
gadis akhir zaman,
era hidup perlu berdikari ...

dirinya terancam dek fitnah,
sucinya perlu tabah,
cintanya tak boleh berubah,
tak bisa terpadam dek helah,
dek keliru fikir jiwanya,
kerna dihambur ucapkata nista,
hanya kerana dunia memperdaya ...

kerna seorang gadis itu,
yang hidup di zaman ini ...

perlu teguh kakinya,
mantap iman mengunci jiwanya,
dari lemah & kalah,
dalam pertarungan yang lama ... dari rebah & salah,
dalam perjalanan mengenali Tuhannya,
dalam perjuangan menggapai cinta,
ni'mat hakiki seorang hamba,
dari Tuhan yang menciptakan,
dari Tuhan yang mengurniakan,

seorang gadis itu ...
anugerah istimewa kepada dunia!

seorang gadis itu ...
tinggallah di dunia,
sebagai ábidah & mujahidah,
pejuang ummah ... anak ummi & ayah,
muslimah yang solehah ...

kelak jadi ibu,
membentuk anak-anak ummah,
rumahnya taman ilmu,
taman budi & ma'rifatullah ...

seorang gadis itu ... moga akan pulang,
dalam cinta & dalam sayang,
redha dalam keredhaan,
Tuhan yang menentukan ...
seorang gadis itu dalam kebahagiaan!

Moga lah-Rahman melindungi,
merahmati dan merestui,
perjalanan seorang gadis itu ...
menuju cintaNYA yang ABADI!
 

:: JaLan KehiDupaN :: Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez